چابهار، بندری کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور
چابهار، بندری کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور
بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است. این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد .

عصر مکران، عباس نورا*؛

از سوی دیگر این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریایی است.

وجود آب‌های عمیق در خلیج وسیع، شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است. چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه، مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود.

قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می‌دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

این بندر، تنها بندر اقیانوسی کشور و دروازه محور توسعه شرق کشور است و با دارا بودن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی، نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه برای ترانزیت کالا و اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با آن‌ها است.

وجود دو بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری، دسترسی به فرودگاه بین المللی چابهار ( کنارک ) با ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و دورپرواز و صدور مجوز احداث فرودگاه بین المللی در شهر چابهار  و دوری از نقاط بحرانی و برخورداری از امن ترین پایانه‌های دریایی و زمینی موجود در استان‌های کشور از دیگر ویژگی‌های این بندر است.

این بندر، دروازه ورودی کریدور بین المللی شمال جنوب ( INSTC )  است که عدم انتظار نوبت کشتی به نسبت سایر بنادر کشور و جاده ترانزیتی چابهار به میلک از ویژگی‌های آن است.

*کارشناس ارشد مدیریت دولتی و مسئول روابط عمومی سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان

  • منبع خبر : ماهنامه سرگذشت